PRAXIS mõtleb ja kirjutab

Teksti kasutamisel palume viidata sissekande autorile nimeliselt.

16 jaanuar, 2008

Aktsiisi ja käibemaksu osa bensiini hinnas

Aasta alguses toimunud bensiini hinna järjekordne tõus tekitas küsimuse, mis on aktsiisimaksu ja käibemaksu osakaal bensiini lõpphinnas ja kas see on ka tõusnud viimastel aastatel. On ju samaaegselt toimunud toornafta hinna pea mitmekordne tõus maailmas.

Võttes aluseks hinnad ühe Eesti suurima firma tanklaketis, siis 2000. aasta keskel moodustasid aktsiisimaks ja käibemaks kokku bensiini müügihinnast ligi 50%. Peale aktsiisimaksu tõusu 2004. aastal kasvas see osakaal kuskil 54%ni. Ja vaatamata aktsiisimaksu järjekordsele tõusule selle aasta alguses, on maksude osakaal taas üksnes 50%, sest vahepeal on nafta hind maailmas oluliselt tõusnud.



Graafik näitab ka küllalt hästi, kui sarnaselt on käitunud toornafta maailmaturu hind ja bensiini "omahind" (lõpphind miinus maksud) Eesti tanklates. Statistikahuvilistele võib öelda, et korrelatsioonikordaja hindade vahel on lausa 0.936 ja esimest järku diferentside vahel 0.417. Seega saab vist väita, et vaatama kütuseaktsiisi tõusule ei ole maksude roll kütusehinna kujunemises suurenenud.

Aga sellest, kuidas globaalsed sündmused mõjutavad nafta hinda ja mis meid veel võiks ees oodata, saab aimu kui vaadata nafta hindade arenguid viimase 100 aasta jooksul WTRG Economicsi kodulehelt.

4 kommentaari:

  1. Oleks võinud kütusemüüjate marginaali eraldi näidata, kasutades hindamiseks konkreetse kütuse hinda nt Rotterdami sadamas. arvan, et oleks välja tulnud, et on perioode, kus marginaal on tavapärasest kõrgem. Paar aastat sama asja vaadates oli ilmne, et rotterdami väljamüügihinna tõusule järgnes nädala pärast hinnatõus Eesti tanklates, kuid hinnalanguse puhul oli viitaeg suurem:)

    VastaKustuta
  2. Hea kommentaar. Võiks ette võtta.

    Selleks oleks hea omada vist lausa päevaseid andmeid. Minu bensiinihinna andmed on kahjuks saadud nädalase täpsusega, mistõttu võib karta, et nii kenasti ei tule niisugused ajalised nihked välja.

    VastaKustuta
  3. Liigagi ilus graafik et seda tõsiselt võtta. Meie ostame ju kütust euroga seotud valuuta eest. Euro ja dollari kurss on vahepeal kukerpallitanud ja samale skaalale neid küll selliselt ei tohi paigutada et üks on taalades ja teine on eurodes :)

    VastaKustuta
  4. sorry, ajasin aastad segamini, võibolla tollal oli võrdlus tõene...

    VastaKustuta